Dzięki środkom zewnętrznym nauczyciele Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Słotwinie biorą udział w programie Erasmus, w projekcie pt. „Dynamiczne nauczanie”.
Projekt pt: „Dynamiczne nauczanie”, finansowany z funduszy Unii Europejskiej, jest realizowany w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Słotwinie w roku szkolnym 2019/2020. Projekt zakładał wyjazd ośmiu nauczycielek na warsztaty metodyczno-językowych.
Celem projektu było zdobycie wiedzy i doświadczenia oraz podniesienie kompetencji językowych i metodycznych nauczycielek. Zakładanym efektem miało być podniesienie jakości pracy szkoły, otwarcie na innowacyjne metody nauczania, uatrakcyjnienie procesu nauczania, pokonanie różnic oraz barier kulturowych, podniesienie pozytywnego wizerunku i prestiżu szkoły w środowisku lokalnym.
Poprzez udział w szkoleniu metodycznym nauczycielki miały możliwość doskonalenia własnych kompetencji językowych i wymiany doświadczeń z nauczycielami ze szkoły ponadpodstawowej.
MOBILNOŚCI:
W ramach mobilności nauczycielki uczestniczyły w szkoleniu metodycznym pt. ”Dynamiczne nauczanie” w Granadzie w Hiszpanii. Nadrzędnym celem szkolenia było udoskonalenie warsztatu pracy, uatrakcyjnienie procesu nauczania i wyjście naprzeciw potrzebom współczesnego pokolenia uczniów, poprzez poznanie technik dynamicznego nauczania oraz podniesienie kompetencji językowych.
REZULTATY PROJEKTU I ICH UPOWSZECHNIANIE
Głównym rezultatem projektu było zdobycie wiedzy i doświadczenia przez nauczycieli. Kompetencje uzyskane w trakcie szkolenia zagranicznego zaowocowały działaniami odbywającymi się w Zespole Szkolno-Przedszkolnym od września 2019r.
Na stronie szkolnej stworzono zakładkę Projekt Ermasmus+, informującą rodziców oraz uczniów o działaniach przeprowadzanych w ramach projektu. Można się w niej przeczytać m.in. o pobycie w Hiszpanii czy scenariuszach lekcji. http://spslotwina.edu.pl/erasmus/
W trakcie posiedzeń Rady Pedagogicznej przedstawiano rezultaty szkoleń w formie prezentacji i wykładu. Po prezentacji miały miejsce warsztaty w celu przekazania najciekawszych propozycji metodycznych dla nauczycieli wszystkich specjalności w oparciu o materiały z warsztatów unijnych realizowanych w Granadzie.
W ramach pracy zespołów przedmiotowych odbywały się spotkania nauczycieli w celu wymiany doświadczeń. Dzięki temu powstała baza materiałów do wykorzystania na lekcjach. Natomiast zdobyte doświadczenia są cały czas wprowadzane i realizowane na zajęciach w naszej szkole.
Udział w zagranicznym szkoleniu pokazał, jak ważne jest doszkalanie bazujące na fachowej literaturze (dostępnej na naszym rynku wydawniczym). Dzięki temu szkolna biblioteka została doposażona, a nauczyciele mogą wykorzystywać jej zasoby.
Wydarzeniem zorganizowanym we współpracy z uczniami i nauczycielami upowszechniającymi program Erasmus + są cykliczne gazetki tematyczne, mające na celu przybliżenie uczniom Hiszpanii, jej tradycji, kultury, geografii, historii czy ważnych turystycznych atrakcji.
W szkole zorganizowano Konkurs Kolęd w Językach Obcych w ramach, którego uczniowie klas od IV do VIII śpiewali kolędy w języku angielskim, ale również hiszpańskim. Pozwoliło to na wyłonienie językowo-muzycznych talentów naszej szkoły i przybliżenie kultury hiszpańskiej.
Odbył się również Konkurs Wiedzy o Krajach Anglojęzycznych oraz konkurs na odśpiewanie „Ody do radości” hymnu Unii Europejskiej. Wszystkie te konkursy mają na celu poznanie tradycji innych krajów, otwarcie się na nowe kultury i tradycje, przełamanie barier językowych zastosowanie technik dynamicznego nauczania.
Niestety, od połowy marca, nasze działania zostały zablokowane przez szerzącą się pandemię.
WPŁYW I EWALUACJA
Wpływ szkolenia zagranicznego na uczestników to przede wszystkim podniesienie kompetencji językowych i zwiększenie motywacji do uczenia się przez całe życie. To także większa wrażliwość na różnorodność społeczną, językową i kulturową oraz pokonanie uprzedzeń kulturowych i barier językowych, nabycie umiejętności efektywnej współpracy w grupie oraz rozwój osobisty. Mobilność pozwala na otwarcie się na innowacyjne metody nauczania i uatrakcyjnienie procesu nauczania, co z kolei pozytywnie wpływa na naszych uczniów, a to jest dla nas nauczycieli szczególnie ważne.
Szymon Wróbel
2020-05-07