W Gimnazjum w Twardorzeczce odbyły się dziś warsztaty przygotowujące do udziału naszej drużyny w Debacie Oksfordzkiej. Warsztaty poprowadziła Pani Anna Jafernik z Żywieckiej Fundacji Rozwoju. Debata Oksfordzka jest sztuką prowadzenia dyskusji, prezentowania argumentów, wypowiadania się i słownego pokonania przeciwnika, prezentującego stanowisko przeciwne. Polega na tym, że dwa zespoły prowadzą spór na podany wcześniej temat. Ta forma debaty jest nie tylko atrakcyjna w odbiorze, ale też uczy dyscypliny wypowiedzi i zwięzłości prezentowania argumentów. Zmusza uczestników do merytorycznego przygotowania, uważnego słuchania przeciwników i członków swojego zespołu, a także precyzyjnego budowania wypowiedzi, argumentów i kontrargumentów. Uczestnicy w krótkim czasie mogą odnaleźć w debatowaniu nie tylko sposób na pozyskiwanie pewnej umiejętności, ale także źródło dobrej zabawy.
ZASADY DEBATY
- Dyskutują ze sobą 2 drużyny w składzie pięciu osób – zwolennicy tezy (strona propozycji) oraz zwolennicy kontrtezy (strona opozycji). Każda drużyna wyłania lidera (1.mówcę) oraz 2. 3. 4. i 5 mówcę.
- Debatę organizuje i prowadzi marszałek. Nie uczestniczy w dyskusji, udziela głosu, dyscyplinuje mówców przekraczających czas wystąpienia, dba o spokój i kulturalny przebieg debaty.
- Marszałkowi pomaga sekretarz. Informuje mówców o pozostałym im czasie na wystąpienia.
- Mówca zabierający głos podchodzi do pulpitu po jego odpowiedniej stronie. Długość wystąpień 1. mówców po obu stronach wynosi po 1,5 minuty, kolejnych po 1 min.
- Po przemówieniach wszystkich mówców po obu stronach marszałek zarządza debatę „z sali”, w której każdy ma prawo zabrać głos, zarówno publiczność, jak i główni mówcy. Mówcy reprezentują na przemian strony propozycji i opozycji (stając po odpowiedniej stronie pulpitu). Rozpoczyna mówca występujący po stronie propozycji. Debata z Sali trwa do wyczerpania się chętnych mówców, jednakże marszałek może ograniczyć ilość mówców. Mówcy podczas debaty z sali mają nie więcej niż 1 minutę na swoje wystąpienie.
- Debatę kończą wystąpienia mówców z Sali, po których marszałek zarządza głosowanie.
- W głosowaniu, czyli sędziowaniu, bierze udział cała publiczność – sędziowie, opowiadając się za strona propozycji lub opozycji. Głosują także na najlepszego mówcę (spośród głównych mówców). Marszałek podlicza głosy i ogłasza zwycięzcę debaty.
PUBLICZNOŚĆ – SĘDZIOWIE
- Publiczność – sędziowie przysłuchuje się wszystkim głosom za i przeciw tezie. Stara się obiektywnie ocenić, kto przytacza trafniejsze argumenty.
- Wyboru lepszej drużyny dokonuje poprzez analizę i porównanie argumentów przedstawionych w debacie, a także ocenę spełnienia swojej roli w debacie przez poszczególnych mówców, jak i treść oraz formę wypowiedzi. Zwraca się także uwagę na to, czy drużyny odpowiedziały na argumenty strony przeciwnej.
- Oceny poszczególnych mówców w drużynach:
- lider propozycji: definicja tezy, linia argumentacji, przydzielenia zadań dla kolejnych mówców drużyny, własne argumenty
- lider opozycji: zmiany definicji, określenie linii wystąpienia opozycji, odpowiedź na argumenty lidera propozycji, własne argumenty
- 2. 3. 4.mówca propozycji: kontrargumenty, własne argumenty wzmacniające linię argumentacji swojej drużyny
- 2. 3. 4.mówca opozycji: kontrargumenty, własne argumenty wzmacniające linię argumentacji swojej drużyny
- 5. mówca propozycji: podsumowanie linii argumentowania strony propozycji, skontrastowanie jej z linią argumentacji strony opozycji, obalenie ostatnich argumentów przeciwnika, konkluzja, zakończenie debaty
- 5. mówca opozycji: podsumowanie linii argumentowania strony propozycji, skontrastowanie jej z linią argumentacji strony opozycji, obalenie ostatnich argumentów przeciwnika, zakończenie debaty
autor
2016-12-16