1 marca 2015r. weszła w życie zmieniona ustawa o dowodach osobistych, a wraz z nią nowy wzór dokumentu. W nowym dowodzie nie będzie informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu i wzroście. Zniknie też zeskanowany podpis posiadacza.

Wniosek o wyrobienie dowodu osobistego można składać w dowolnym urzędzie gminy w kraju lub drogą elektroniczną, niezależnie gdzie jesteśmy zameldowani.Wniosek w wersji papierowej należy wypełnić i podpisać własnoręcznie (formularz będzie mógł wypełnić pracownik gminy w oparciu o dane w rejestrze PESEL oraz informacje, które mu podamy). Elektroniczny wniosek o wydanie dowodu osobistego będziemy musieli uwierzytelnić podpisem elektronicznym.

Nowe do­wo­dy oso­bi­ste będą za­wie­ra­ły sze­reg za­bez­pie­czeń, które mają utrud­nić ich sfał­szo­wa­nie dzięki za­sto­so­wa­niu mi­kro­dru­ków, tło­czeń i spe­cja­li­stycz­nych farb. Format i wymiary dowodu osobistego pozostaną takie same jak dotychczas. Natomiast fotografia musi speł­niać takie same wy­mo­gi jak zdję­cie do pasz­por­tu.

Po 1 marca dowody osobiste nie tracą ważności, nie ma obowiązku ich wymiany dlatego, że zmienił się ich wzór. Dokumenty zachowają ważność do upływu określonych w nich terminów. Obo­wią­zek wy­mia­ny dowodów osobistych spo­czy­wa na oso­bach, któ­rym koń­czy się waż­ność ak­tu­al­ne­go do­wo­du oso­bi­ste­go oraz na osobach, któ­rych do­ku­ment zo­stał uszko­dzo­ny, zgu­bio­ny czy też skra­dzio­ny.

Nowe do­wo­dy oso­bi­ste będą wydawane bezpłatnie i będą ważne przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydawanego dzieciom poniżej 5 roku życia, który będzie ważny przez 5 lat.

Na­le­ży pa­mię­tać, że zmia­na adresu zameldowania posiadacza dowodu osobistego po 1 marca 2015r. nie stanowi podstawy do jego wymiany.

Szczegółowe informacje w sprawach dotyczących wydawania dowodów osobistych dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej lub telefonicznie pod numerem telefonu:33 860 15 64.