1 marca 2015r. weszła w życie zmieniona ustawa o dowodach osobistych, a wraz z nią nowy wzór dokumentu. W nowym dowodzie nie będzie informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu i wzroście. Zniknie też zeskanowany podpis posiadacza.
Wniosek o wyrobienie dowodu osobistego można składać w dowolnym urzędzie gminy w kraju lub drogą elektroniczną, niezależnie gdzie jesteśmy zameldowani.Wniosek w wersji papierowej należy wypełnić i podpisać własnoręcznie (formularz będzie mógł wypełnić pracownik gminy w oparciu o dane w rejestrze PESEL oraz informacje, które mu podamy). Elektroniczny wniosek o wydanie dowodu osobistego będziemy musieli uwierzytelnić podpisem elektronicznym.
Nowe dowody osobiste będą zawierały szereg zabezpieczeń, które mają utrudnić ich sfałszowanie dzięki zastosowaniu mikrodruków, tłoczeń i specjalistycznych farb. Format i wymiary dowodu osobistego pozostaną takie same jak dotychczas. Natomiast fotografia musi spełniać takie same wymogi jak zdjęcie do paszportu.
Po 1 marca dowody osobiste nie tracą ważności, nie ma obowiązku ich wymiany dlatego, że zmienił się ich wzór. Dokumenty zachowają ważność do upływu określonych w nich terminów. Obowiązek wymiany dowodów osobistych spoczywa na osobach, którym kończy się ważność aktualnego dowodu osobistego oraz na osobach, których dokument został uszkodzony, zgubiony czy też skradziony.
Nowe dowody osobiste będą wydawane bezpłatnie i będą ważne przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydawanego dzieciom poniżej 5 roku życia, który będzie ważny przez 5 lat.
Należy pamiętać, że zmiana adresu zameldowania posiadacza dowodu osobistego po 1 marca 2015r. nie stanowi podstawy do jego
wymiany.
Szczegółowe informacje w sprawach dotyczących wydawania dowodów osobistych dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej lub telefonicznie pod numerem telefonu:33 860 15 64.
autor
2015-03-03



