Od lutego 2015 roku w Szkole Podstawowej im. K. Makuszyńskiego w Leśnej realizowana jest innowacja pedagogiczna „Dzisiaj przedszkolak – jutro uczeń”. Innowacja została przedstawiona na posiedzeniu rady pedagogicznej, na której została dopuszczona do realizacji uchwałą z dnia 19.11.2014, następnie została wpisana do rejestru innowacji przez Kuratorium Oświaty w Katowicach. Celem głównym innowacji pedagogicznej jest stworzenie szeregu sytuacji pedagogicznych, które umożliwią przyszłym uczniom szkoły, lepszą adaptację w szkole przy współpracy dwóch placówek szkoły i przedszkola.

Grupa przedszkolaków 5 i 6 letnich z Przedszkola w Leśnej w miesiącach od lutego do czerwca przychodzi na zajęcia pod opieka mgr Bogumiły Zuziak i mgr Renaty Wieczorek do Szkoły Podstawowej im. K. Makuszyńskiego w Leśnej do klasy III.

Celem głównym innowacji pedagogicznej jest stworzenie szeregu sytuacji pedagogicznych, które umożliwią przyszłym uczniom szkoły, lepszą adaptację w szkole przy współpracy dwóch placówek szkoły i przedszkola.

Innowacja pedagogiczna skupiała swoje działania wokół adaptacji przyszłego ucznia w szkole, oraz integracji uczniów klasy trzeciej z przedszkolakami, poprzez gry i zabawy edukacyjne, sport, taniec, sztukę oraz teatr. Innowacja realizowana jest w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej i edukacji przedszkolnej. Skierowana jest do uczniów klasy trzeciej oraz dzieci 5 i 6 letnich z przedszkola.

Rozpoczęcie nauki w szkole to moment ogromnie ważny w życiu każdego dziecka. Ważne, by proces adaptacji przebiegał optymalnie – budował w dziecku globalne poczucie bezpieczeństwa i był bazą do kształtowania późniejszych wieloletnich, pozytywnych doświadczeń związanych z byciem uczniem.

Dobra adaptacja to proces optymalnego przystosowania do nowych warunków, regulacja relacji z otoczeniem, przyswojenie sobie nowych informacji i schematów oraz włączenie ich w swoje funkcjonowanie. Uczeń dobrze adaptujący się powinien stopniowo poznawać nowe środowisko, uczyć się czynności i zadań związanych z funkcjonowaniem w nim i aktywnie pokonywać trudności, jakie mogą pojawiać się na jego drodze.

Zajęcia przygotowują zawsze we współpracy z wychowawcą uczniowie klasy III, którzy zawsze niecierpliwie czekają na młodszych kolegów. Podczas zajęć obejmują opieką przedszkolaki, troszczą się, pomagają i współpracują z nimi. Każde zajęcia sprawiają wszystkim wiele radości i nie ma dziecka u którego nie pojawiłby się uśmiech na twarzy.

Z innowacji pedagogicznej korzystają uczniowie klasy III, którzy niosą pomoc w sytuacjach trudnych dla przedszkolaka, rozwijają poczucie odpowiedzialności za siebie i innych. Przedszkolaki natomiast potrafią bawić się ze starszym kolegą i koleżanką, wdrażają się do samodzielności oraz przygotowują się do uczestnictwa w zajęciach szkolnych.

Mam nadzieję, że okres adaptacji uczniów, którzy przyjdą do szkoły we wrześniu 2015 roku dzięki innowacji pedagogicznej, którą napisałam będzie przechodził pomyślnie, a przyjaźnie zawarte z trzecioklasistami będą pozytywnie wpływały na ten proces.

mgr Emilia Zuziak